Jak skutecznie łagodzić trądzik? - pielęgnacja skóra z trądzikiem ⋆ Healthy Skin Wrocław

Jak skutecznie łagodzić trądzik? – pielęgnacja skóra z trądzikiem

Czerwone, bolące wypryski nie dają Ci spokoju? Twoja skóra pomimo złuszczania nadal jest pokryta czarnymi kropeczkami?  Jak łagodzić trądzik i poprawić kondycję swojej skóry?

Plan pielęgnacyjny dla skóry z trądzikiem

Ilość kosmetyków dostępnych w drogeriach może ogłupić! Kolorowe opakowania, piękny zapach, polecenia na grupie, forum, Instagramie – kuszą. Dają nadzieję na poprawę stanu Twojego trądziku. Zazwyczaj okazuje się jednak, że jest jeszcze gorzej. W bardziej optymistycznym przypadku – po prostu nie ma poprawy. 

Oczywiście wybór kosmetyku jest bardzo ważny, jednak równie ważny jest plan pielęgnacji. Czyli kolejność, częstotliwość stosowania i nadanie balansu. Bez niego działasz chaotycznie, nie wyciągasz wniosków ze stosowanych kosmetyków. Po prostu nie panujesz nad sytuacją. 

Jak łagodzić stany zapalne w trądziku?

Poniżej przedstawiam najważniejsze kroki w pielęgnacji skóry trądzikowej:

  • dokładne oczyszczanie
  • działanie złuszczające
  • nawilżanie i regeneracja
  • ochrona

Zajrzyj teraz do swojej kosmetyczki. Zrobimy wspólnie mały przegląd.
Ile z tych kosmetyków to produkty dedykowane typowo do skóry z trądzikiem?
Jak wiele z kosmetyków używanych codziennie zawiera kwasy czy retinol?
Jak wiele peelingów posiadasz?
Czy znajdziesz w swoich zbiorach kosmetyki nawilżające , łagodzące, regenerujące lub ochronne?

4 kroki w pielęgnacji skóry z trądzikiem

Łagodzenie trądziku reguła 1: DOKŁADNE OCZYSZCZANIE 

Oczyszczanie twarzy jest bardzo ważne w przypadku skóry trądzikowej. Czasami masz wrażenie, że dany kosmetyk Cię zapycha (często kremy z filtrem są o to oskarżane). Zdecydowanie częściej jednak jest to spowodowane niewłaściwym, niedokładnym zmyciem tego kosmetyku. Tak więc po umyciu twarzy sprawdź suchym wacikiem czy twoja skóra jest czysta. Dokładnie przetrzyj okolice koło uszu, linię włosów, płatki nosa i linię żuchwy. Skóra po umyciu powinna dawać przyjemne uczucie czystości, ale nie powinna się ściągnąć jak rodzynek, czy być podrażniona. Po jaki kosmetyk możesz więc sięgnąć? 

Jeżeli Twoja skóra nie wykazuje nadwrażliwości dobrze sprawdzi się żel do mycia twarzy. 

Jeżeli jednak Twoja skóra lubi się czerwienić, dawać uczucie pieczenia lub szczypania – postaw na emulsję lub mleczko.

Łagodzenie trądziku reguła 2: ZŁUSZCZANIE

Złuszczanie naskórka to nieodłączny element pielęgnacji skóry. Jednak nie rób tego częściej niż raz w tygodniu. W przypadku trądziku to między innymi zalegające martwe komórki naskórka biorą udział w tworzeniu zaskórników. W zależności od rodzaju skóry może to być peeling enzymatyczny, peeling kwasowy lub ziarnisty. Który dla kogo? Dla skóry wrażliwej – peeling enzymatyczny, dla bardziej odpornej peeling kwasowy (niskie stężenia w zupełności wystarczą). Nie polecam peelingów ziarnistych do skóry twarzy. 

Łagodzenie trądziku reguła 3: NAWILŻENIE I REGENERACJA

Masz trądzik więc szukasz kosmetyków na trądzik. To logiczne. Linie kosmetyczne oferujące produkty na trądzik nie biorą pod uwagę regeneracji i nawilżenia skóry. Są nastawione głównie na drażniące działanie przeciwtrądzikowe, co powoduje pogorszenie stanu skóry. Każdy rodzaj skóry potrzebuje nawilżenia. Nawet ta tłusta i błyszcząca. Oczywiście rodzaj kosmetyku nawilżającego należy dobrać do typu skóry. Jeżeli masz skórę trądzikową, skłonną do zaskórników szukaj leciutkich konsystencji, które nie będą Cię zapychać.

Jako forma regeneracji skóry bardzo dobrze sprawdzają się serumy, maski w płacie oraz maski algowe (choć ciężko jest je samodzielnie nałożyć).

Łagodzenie trądziku reguła 4: OCHRONA

Co mam na myśli? Oczywiście krem z filtrem. Słońce na początku faktycznie wysusza trądzik i może dawać poczucie, że stan Twojej skóry uległ poprawie. Jednak jest to tylko chwilowy efekty. Trądzik prędzej czy później wróci.. ze zdwojoną siłą. Krem z filtrem chroni skórę przed szkodliwym promieniowaniem UV, które przyczynia się między innymi do przyspieszonego starzenia skóry czy powstawania przebarwień.

Opalanie na czerwono to nic innego jak stan zapalny skóry, który w przypadku trądziku cały czas staramy się wyciszyć. Wystawianie się na Słońce powoduje też wysuszanie skóry, a co za tym idzie zwiększa się wydzielanie łoju. Im więcej łoju tym większe prawdopodobieństwo zapychania gruczołów i powstawania zaskórników. Tak więc ochrona w przypadku skóry z trądzikiem to konieczność. Krem z filtrem należy stosować regularnie, nie tylko w okresie letnim lecz całorocznie.

Błędy w pielęgnacji skóry z wypryskami

Złuszczanie, głębokie oczyszczanie, wiele substancji aktywnych

Okazuje się, że w przypadku osób z trądzikiem w największym stopniu pielęgnacja skupia się na złuszczaniu i ogólnym działaniu drażniącym. Zaraz po tym równie często pojawia się zbyt agresywne lub zbyt delikatne oczyszczanie skóry.

Ponadto ilość kosmetyków stosowanych w jednym czasie jest ogromna oraz zawiera mnóstwo substancji aktywnych. Ich ilość może wpływać drażniąco na skórę. Tylko część z tych osób stosuje krem z filtrem (chociaż już coraz częściej się to zdarza). Nieznaczna część nawilża i pozwala się skórze zregenerować. Są to informacje z mojego gabinetu.  Kolejnym problem jest kolejność stosowanych kosmetyków. Mam dla Ciebie szybką ściągę TUTAJ

Przeciwtrądzikowe linie kosmetyczne nie są zrównowazone

Brak w nich działania nawilżającego i odbudowującego. Są skonstruowane na podstawie starych teorii o skórze trądzikowej gdzie takowa była rozumiana jako gruba, tłusta i odporna na czynniki zewnętrzne. Wtedy też stosowało się wysoko procentowe roztwory alkoholowe do leczenia trądziku. Dedykowane linie przeciwtrądzikowe atakują trądzik (i skórę) z każdej możliwej strony, pomijają jednak regenerację.

Kwasy dla skóry z trądzikiem – jak używać?

Masz trądzik więc zapewne masz kosmetyki z kwasami, prawda?

Kwasy opanowały internet i są uważane za remedium na wszystko. Kwasy są rewelacyjne, jednak trzeba umieć z nich korzystać i odpowiednio wplatać je do pielęgnacji. 

Aby stworzyć balans w pielęgnacji potrzebne są zarówno peelingi jak i kosmetyki regenerujące i łagodzące skórę. Kiedy dochodzi do sytuacji, że w toniku, kremie, serum i peelingu masz kwasy, a dodatkowo 2 razy w tygodniu robisz maskę z enzymami i używasz retinolu na noc, to jedyne co się może stać w takiej sytuacji to pogorszenie stanu Twojej skóry.

Nawet jeżeli tylko część z wymienionych wyżej, jest w Twojej codziennej rutynie – uważaj. Twarz po pewnym czasie stanie się nadwrażliwa, tkliwa. Może pojawić się rumień i co gorsza nałożenie czegokolwiek będzie kończyło się szczypaniem i zaczerwienieniem. 

Taki stan skóry sprawi, że trądzik tylko się zaostrzy, a poziom Twojego dobrego samopoczucia spadnie. Jeżeli już to przeszłaś doskonale wiesz o czym mówię. Jeżeli jeszcze nie, a stosujesz w dużej ilości kosmetyki drażniące w pielęgnacji, to po prostu to przemyśl. W przypadku gdy trądzik jest dla Ciebie problemem nie tylko wizualny, ale również sprawia, że czujesz się po prostu źle polecam Ci ten wpis:

Balans w pielęgnacji oznacza, że skóra ma czas na regenerację po działaniu drażniącym, że oprócz złuszczania stosujesz też nawilżanie i łagodzenie.

Jak więc ułożyć swój plan aby zachować balans i łagodzić trądzik? 

Oceń potrzeby swojej skóry

Najważniejsza jest ocena stanu skóry i jej potrzeb. Zdarza się, że skóra wymaga intensywnej regeneracji, a od 2 miesięcy jest traktowana silnymi kwasami. Zrozumienie potrzeb skóry i podejście do nich w sposób holistyczny to podstawa.

Mniej znaczy lepiej

Stosuj zasadę mniej znaczy więcej! Dobrze ułożona pielęgnacja posiada minimalną konieczną ilość kosmetyków.

Testuj jeden kosmetyk w jednym czasie i obserwuj skóry

Nie zmieniaj od razu całej kosmetyczki. Wprowadzaj nowe kosmetyki powoli i pojedynczo. Obserwuj swoją skórę i wyciągaj wnioski. 

Rób zdjęcia i porównuj

Zmiany zachodzące na cerze są widoczne, ale z czasem. Raczej z dnia na dzień nie zauważysz diametralnej zmiany, dlatego w chwilach zwątpienia oglądaj zdjęcia i podziwiaj poprawę stanu Twojej skóry. 

1 Comment

Dodaj komentarz

5 sposobów, dzięki którym przestaniesz wstydzić się trądziku

Dziś nie o samym problemie trądziku, a o jego konsekwencjach, o których rzadko kto mówi. Dziś o problemie psychologicznym. Praktycznymi poradami jak nie wstydzić się trądziku podzieli się z nami pasjonatka psychologii pozytywnej – Daria.

Daria Kamińska psycholog u kosmetologa, psychokosmetologia,
Daria Kamińska – psycholog, trener i autorka Pracowni Szczęścia.

Pasjonatka psychologii pozytywnej i wszystkiego, co się wiąże z emocjami. Wierzy, że każdy może wypracować swój własny sposób na szczęście, a jej misją jest mu pomóc przy wykorzystaniu wiedzy naukowej.

Trądzik to problem z zaniżoną samooceną i akceptacją

Dziękuję Angeliko za zaproszenie do rozmowy. Trądzik jest trudny do przyjęcia w każdym wieku. Szczególnie dorośli są narażeni na trudności emocjonalne, które się z nim wiążą. Osoby dorosłe często twierdzą, że brakuje im poczucia bezpieczeństwa w życiu społecznym, związkach i w pracy zawodowej. Zdarza się, że podejmują ważne decyzje życiowe na podstawie tego, jak się „czują” z trądzikiem.

Osoby cierpiące na trądzik budzą się rano, patrzą w lustro i oceniają swój stan skóry. Szanse na przeżycie typowego „dobrego dnia” są znacznie większe, jeśli czują, że ich cera jest akceptowalna. Jeśli uznają, że stan skóry jest nie do przyjęcia, szanse na dobry dzień są znacznie mniejsze. To pokazuje, jak trudno wieść szczęśliwe i spełnione życie, kiedy w naszej głowie trądzik (lub jego brak) odgrywa tak ogromną rolę.

Trądzik mocno ogranicza życie. Dziewczyny przestają wychodzić na spotkania towarzyskie, boją się nocować poza domem. Jak poradzić sobie ze wstydem, który noszą w sobie osoby mające trądzik? Czy jest jakiś sposób, aby nie wstydzić się trądziku?

To o czym mówisz, pokazuje, że trądzik początkowo działa jako bariera społeczna. Stopniowo przekształca się w ograniczającą siłę, która barwi całe ich życie. Wiara jest głęboko zakorzeniona: podczas gdy trądzik istnieje, sukces, zabawa, przyjaźń czy miłość nie może. Zdarzało mi się słyszeć, że „wszystko w moim życiu byłoby dobrze, gdyby zniknął trądzik”.

Zanim przejdę do konkretnych wskazówek, potrzebuję wyjaśnić mechanizm, który powstaje u osoby zmagającej się z trądzikiem. W ten sposób łatwiej będzie wykorzystać poniższe porady we własnym życiu 🙂

Tak jak już wspomniałaś, trądzik może wywoływać intensywne uczucie wstydu i poczucie winy. To obniża poczucie własnej wartości, budując negatywną emocjonalną kulę śnieżną, która stopniowo rośnie. Ta emocjonalne błędne koło wiąże się z tym, jakie myśli nam towarzyszą. Tzn. jeśli u osoby zmagającej się z trądzikiem pojawiają się takie myśli jak: „Moja skóra jest okropna…

…Co jest ze mną nie tak?”

…Nikt mnie nie pokocha”

…Nienawidzę siebie”

…Moje życie jest beznadziejne”

…Nienawidzę świata”,

to pod wpływem tych myśli taka osoba doświadcza nieprzyjemnych emocji. Pojawia się wstyd, złość, żal, frustracja, smutek, a czasem nawet rozpacz. Te emocje są ważne i potrzebne. Ale doświadczane zbyt często zwyczajnie nam nie służą. Powoduje to, że poziom stresu znacząco wzrasta, a to z kolei może wzmagać trądzik. I tak dochodzimy do tego, że mamy wspomniane błędne koło.

Jak nie wstydzić się trądziku? Jak wyjść z błędnego koła napędzania trądziku? Jak zaakceptować trądzik? Psychokosmetologia

Przerwij błędne koło

Jest kilka sposobów, jak można to zrobić. W tym wpisie skoncentrujemy się na reakcji na sytuację zastaną, czyli trądzik na twarzy. Pamiętajmy, że u niektórych jedna metoda zadziała lepiej, u innych gorzej. Niemniej warto próbować, testować i znaleźć taki, który nam pomaga. Przed tobą 5 sposobów aby przestać wstydzić się trądziku. Dzięki nim przerwiesz błędne koło. Zmienisz swoje myślenie na bardziej pozytywne i poczujesz się lepiej.

  1. Zauważ i nazwij swoje myśli
  2. Pozwól odpłynąć swoim myślom
  3. Doradź sobie
  4. Zastanów się nad niesprzyjającą myślą
  5. Znajdź w sobie życzliwą przyjaciółkę

Zauważ i nazwij swoje myśli

Na początku sztuką jest w ogóle zauważenie myśli, które pojawiają się w naszej głowie. Pokazuje nam, że to są tylko i wyłącznie słowa albo obrazy w naszej głowie. To nie jesteśmy my, to nie jest żadna prawda objawiona. Kiedy zauważysz jakąś myśl, np. „Moja cera jest okropna. Jestem beznadziejna”, to kilka razy po cichu powtórz ją sobie, dodając wcześniej frazę „Mam taką myśl, że…”, np. „Mam taką myśl, że moja cera jest okropna i jestem beznadziejna”. Zobacz, czy podczas kolejnego powtarzania swoich myśli udało Ci się wytworzyć dystans wobec swojej myśli.

Pozwól odpłynąć swoim myślom

Wykorzystaj do tego swoją wyobraźnię. Wyobraź sobie, że te słowa i myśli, które do siebie kierujesz możesz umieścić na liściu, który płynie strumieniem. Obserwujesz, jak płynie obok Ciebie, ale już Cię nie dotyka, nie rani, nie hamuje. Po prostu przepływa obok Ciebie.

Doradź sobie

Jedna z Twoich najbliższych przyjaciółek powiedziała Ci, że nie może dziś wyjść z domu, bo ma straszny trądzik. Co byś jej poradziła? Na ile jej trądzik miałby dla Ciebie znaczenie jako przyjaciółki?

Zacznij patrzeć na swój problem jak nie na swój problem. Od razu zauważysz, że Twoje myślenie jest zniekształcone i zbyt samokrytyczne. To nic dziwnego, ponieważ mamy tendencję do ostrzejszego krytykowania siebie niż innych. Zmieniając kontekst, pozwalamy sobie uciec od naszego najostrzejszego krytyka: siebie.

Zastanów się nad niesprzyjającą myślą

Zauważ niekorzystną myśl, która pojawia się w związku z trądzikiem, a następnie… podważ ją. Znajdź dowody przeciwko niej. Jeśli w Twojej głowie pojawiają się myśli : „Mam okropną twarz. Nie mam szans na miłość”. Przypomnij sobie wszystkie te momenty, w których byłaś z kimś blisko, przy kim dobrze się czułaś. Znajdź osoby, które zmagają się z trądzikiem (albo w przeszłości się zmagały) i które tworzą związki z innymi. Pomyśl o tym, co sprawia, że ludzie wchodzą ze sobą w relacje (np. wspólne wartości, zainteresowania). Zauważ, jak wiele z tych elementów w sobie masz.

Zachęcam Cię do poznania i praktykowania pełnego modelu identyfikacji sytuacji, myśli i emocji. Możesz działać z nimi w służbie swojego dobrostanu.

Znajdź w sobie życzliwą przyjaciółkę

Ilekroć zauważysz, że myślisz o sobie źle, mówisz do siebie szorstko lub nieuprzejmie, spróbuj… uruchomić życzliwość wobec siebie. Możesz powiedzieć np. „[Twoje imię], trochę te moje myśli i emocje dały mi dzisiaj w kość, trudno. To normalne, że się pojawiają, przy tym chcę zapamiętać, że żadna myśl i żadna emocja to nie jestem cała ja. Zauważam je, przyjmuję, daję odejść. Jestem dla siebie dobra i życzliwa. Wystarczę, jaka jestem”.

Sprawdź też, czy jest coś, co możesz dla siebie zrobić, by okazać sobie troskę i życzliwość również w inny sposób. Być może chciałabyś porozmawiać z bliską osobą, obejrzeć film, poczytać książkę albo poćwiczyć? Zadbaj o swoje potrzeby i daj powoli odpłynąć negatywnym myślom.

Wstyd pogłębia świadomość, że ludzie przyglądają się skórze z trądzikiem

Często zupełnie niezłośliwe komentarze w stylu „Ale poprawiła Ci się cera” potrafią zepsuć dzień osoby z trądzikiem. Ogólnie zwracanie uwagi osób trzecich na stan i kondycję skóry wprowadza w poczucie ciągłego obserwowania, kodowania tego stanu. Masz może jakieś rady dla osób, które w ten sposób odbierają te komentarze?

Tutaj mogę powiedzieć o dwóch głównych kwestiach.

Brak złych intencji

Pierwszą jest to, by przyjąć (co czasem przychodzi nam z trudem), że po drugiej stronie nie ma złej intencji. Mamy pewną tendencję, by różne sformułowania „brać do siebie” i traktować je jako przytyki. Najczęściej ktoś absolutnie nie miał nic złego na myśli. Pomocne może być założenie o dobrych intencjach osoby, które wypowiedziała takie słowa. Albo zapytanie wprost, co nasz rozmówca chciał przez to powiedzieć.

Z doświadczenia wiem, że jak w kłótni pada „Czy chciałeś mi dokopać tym, co powiedziałeś?”, to często po drugiej stronie pada „Nie, zupełnie! Chodziło mi o to, że…” i tworzy się pewna nić komunikacji. Nie jest to przykład idealny, ale chodzi o to by nie zakładać, że po drugiej stronie jest zła intencja.

Myśl nie określa tego kim jesteś

Drugą kwestią jest to, o czym wspominałam wcześniej, czyli identyfikowanie swoich myśli, które pojawiły się po tym, co usłyszeliśmy. Pamiętajmy, że nasza myśl, to JEDYNIE myśl, a nie nasza osoba ze wszystkim, co się na nią składa.

Jak wspierać osoby z trądzikiem?

To może teraz z innej strony. W jaki sposób wspierać osobę mającą trądzik, która po prostu się go wstydzi?

Zero oceny tylko wsparcie i empatia

Przede wszystkim z życzliwością i empatią. Czasem komuś się wydaje, że pomaga takiej osobie, korzystając ze sformułowań typu „inni mają gorzej”, „przynajmniej jesteś inteligentna”. To tak naprawdę nie pomaga i nie buduje bliskości. Znacznie lepiej zrobimy, dając znać, że po prostu jesteśmy i okażemy wsparcie, będąc otwartymi na dialog.

Brene Brown wspomniała kiedyś, że empatia jest paliwem bliskości. Idealnie oddaje to stwierdzenie: „Nie wiem, co powiedzieć teraz, ale dziękuję, że się tym ze mną dzielisz”. To rzeczywiście słowa, które są dużym wsparciem.

Uważaj by trądzik bliskiej osoby nie stał się całym Twoim życiem

Może zdarzyć się tak, że my również będziemy przywiązywać ogromną wagę do trądziku bliskiej osoby. Nie będziemy chcieli dotykać bliskiej nam osoby po twarzy. Zaczniemy zauważać, że danego dnia cera wygląda lepiej, a innego gorzej. Takie zachowanie prowadzi do wzmocnienia nieustannego myślenia ukochanej na tym punkcie. Po co? Przecież ten trądzik nie jest najważniejszym aspektem jej i naszego życia. Przy tym nie udawajmy, że tematu nie ma. Rozmawiaj, jeżeli potrzebuje porozmawiać czy wyrazić w inny sposób swoje emocje. Wtedy wkraczamy z życzliwością i empatią w komunikacji, o której wspomniałam na początku tej wypowiedzi.

Jak nie wstydzić się trądziku? Jak zmienić nastawienie do trądziku?

Duża dawka pozytywnego myślenia! To lubię! Pamiętaj, że każdy ma gorszy dzień, jednak zawsze możesz ukierunkować swoje myśli i zmienić nastawienie.

  • Tak więc kiedy dopada Cię okropne samopoczucie po pierwsze zauważ i nazwij swoje myśli. To nie fakt – to TYLKO myśl, którą możesz zmienić.
  • Pozwól tej myśli odpłynąć wraz ze strumieniem innych myśli.
  • Spójrz na swój problem, jak na problem Twojej koleżanki. Jak postrzegałabyś tą koleżankę? Czy nadal Twoja krytyka byłaby tak mocna?
  • Podważaj Twoje niesprzyjające myśli.
  • Znajdź w sobie przyjaciółkę, a nie wroga.