Jak poradzić sobie z trądzikiem przed okresem? ⋆ Healthy Skin Wrocław

Jak poradzić sobie z trądzikiem przed okresem?

Dbasz o swoją skórę, codziennie ją pielęgnujesz starannie dobierasz dla niej kosmetyki. Ale przychodzi taki dzień, że nie ważne co byś nie zrobiła i tak pojawią się niedoskonałości. Czy to normalne? Tak właśnie powinno być? Czy da się tego uniknąć? Jak poradzić sobie z trądzikiem przed okresem?

Oczywiście wpis jest bogaty w treść, którą możesz swobodnie przełożyć na życie codziennie. Czytając go weź jednak pod uwagę, że nadal rozmawiamy o dość skomplikowanym ludzkim organizmie i, że nie zawsze w życiu wszystko układa się w sposób książkowy. W artykule nie biorę pod uwagę przyjmowania antykoncepcji , ani zaburzeń miesiączkowania.

Podczas miesiączki zmiany zachodzą głównie w stężeniach estrogenów i progesteronu. I to ich zmiany są odpowiedzialne za trądzik przed okresem

Zróbmy więc szybki przegląd hormonów i ich wpływu na skórę.

Obecność estrogenu wpływa pozytywnie na funkcje bariery skóry, co zapobiega nadkażeniom bakteryjnym i sprawia, że skóra potrafi radzić sobie z czynnikami drażniącymi. Estrogen ma również swój udział w procesie gojenie ran. Jest także związany z powstawaniem kolagenu i jego obecność chroni przed nadmiernym ścieńczeniem skóry, które postępuje wraz z wiekiem. To dzięki niemu skóra jest dobrze nawilżona, ale jego nadmiar powoduje zatrzymanie wody i soli. W efekcie mamy obrzęknięte kostki i worki pod oczami. Niestety estrogen może również przyczyniać się do przebarwień przedmiesiączkowych.

Skutki progesteronu są mniej jasne. W drugiej fazie miesiączki dochodzi do wzmożonego unaczynienia i wzmożonej produkcji sebum, co przypisuje się działaniu właśnie progesteronu.

Cykl miesiączkowy wiąże się ze zmianą stężeń hormonów. Poziom estrogenów i progesteronu ulega ciągłym zmianom a to niesie za sobą zmiany w poziomie nawilżenia i natłuszczenia skóry.

Zacznijmy od początku czyli od momentu kiedy to pojawia się miesiączka i rozpoczyna cykl. Załóżmy, że cykl trwa 28 dni.

Tydzień pierwszy

W pierwszym tygodniu powoli wzrasta poziom estradiolu i równocześnie spada ilość produkowanego sebum. Może to być wiadomość dobra, bądź zła. Oczywiście jeżeli jesteś posiadaczką skóry tłustej to zapewne jest to dla Ciebie przyjemniejszy okres. Twarz stanie się bardziej matowa. Jeżeli jednak Twoja skóra należy do suchych, zwiększ nacisk na nawilżanie. Możesz zauważyć więcej zmarszczek wynikających z ściągnięcia i suchości Twojej skóry. Jednak w obu przypadkach bardzo ważne jest wzmocnienie warstwy hydrolipidowej. W pierwszym tygodniu cyklu unikaj bolesnych zabiegów takich jak depilacje czy nakłuwania, ponieważ Twój próg bólu może być obniżony.

Tydzień drugi

W drugim tygodniu Twoje ciało rozpoczyna coraz intensywniej przygotowywać się do owulacji. Czas samej owulacji to czas kiedy wyglądasz i czujesz się najlepiej. Nadal niewiele kobiet jednak jest w stanie stwierdzić czy ma owulacje. To jednak bardzo ważne! I warto faktycznie zwrócić na to uwagę. Brak owulacji to brak progesteronu, a w takiej sytuacji już bardzo łatwo o inne zaburzenia hormonalne. Po owulacji wzrasta temperatura ciała, dlatego poprzez kontrolę temperatury można samodzielnie sprawdzić jej występowanie. Wracając do skóry… zauważysz, że jest dobrze nawilżona, jędrna. Drugi tydzień to idealny czas na silne zabiegi stymulujące z retinolem, peptydami czy nakłuwaniem.

Tydzień trzeci

Tydzień trzeci jest okresem rozpoczynającym się po owulacji. Możesz zauważyć świecenie skóry, ze względu na zwiększona produkcję sebum. Często również Twoje ciało będzie obrzękniętej. Pojawią się opuchnięcia pod oczami, a brzuch i biodra mogą wydawać się pełniejsze. To nie sygnał do odchudzania. Daj swojemu organizmowi czas. Nawadniaj się w tym czasie, pij wodę mineralna, wodę z cytryną lub innymi ulubionymi dodatkami. 

Tydzień czwarty

Pod koniec cyklu czyli w czwartym tygodniu, tuż przed miesiączką skóra może być naprawdę tłusta. Zapewne zauważysz niechciane wypryski w okolicy brody i żuchwy. Twoje pory będą bardziej widoczne. Taki stan skóry wiąże się z gwałtownym spadkiem progesteronu, ale również estrogenu. Jest to naturalny , fizjologiczny spadek. Skóra ulega pogorszenie. Jest to okres chwilowy, o ile nie ma innych prowokujących trądzik zachowań. 

W tym czasie szczególną uwagę zwróć na oczyszczanie skóry z makijażu i zanieczyszczeń. Możesz włączyć tonik z kwasem salicylowym do przemywania skóry oraz maskę z szarej glinki. Przepuszczalność bariery skórnej jest większa tuż przed miesiączką

Zwiększa to podatność skóry na działanie alergenów środowiskowych i ogólnych czynników drażniących. Nadal dbaj o swoją barierę hydrolipidową.

Wstajesz rano, a w lustrze widzisz nowe czerwone krosty, czasem wypełnione białą treścią lub duże podskórne, bolące gule.

Siedzą na żuchwie lub brodzie i śmieją Ci się prosto w twarz. I już doskonale wiesz, że lada moment nadejdzie okres. Pojedyncze szybko gojące się zmiany nie powinny Cię nadmiernie martwić. Nie ma co ukrywać po prostu tak może się zdarzyć. Problem pojawia się gdy wysypuje Cię dużą ilością pryszczy, oraz gdy ich gojenie zachodzi bardzo wolno. Mocne nasilenie trądziku przed miesiączką sugeruje Ci abyś sprawdziła hormony. 

Mocne nasilenie trądziku przed okresem

Jeżeli Twoje cykle są regularne, a przed miesiączką Twoja cera ulega znacznemu pogorszeniu to znak aby zwrócić uwagę na inne aspekty. Zacznij od zadbania o podstawy, o których pisałam tutaj. Prawda jest taka, że najczęściej mamy do czynienia z kilkoma nakładającymi się na siebie aspektami. Może to być stres związany z wyjazdem, zakrapiany alkoholem weekend czy przetworzona żywność.

Jeżeli jednak Twoje miesiączki nie są regularne, a dodatkowo nie do końca wiesz czy masz owulację to czas przyjrzeć się swojemu organizmowi. Wahania hormonów mogą powodować znaczne zawirowania w stanie Twojej skóry. Zacznij się obserwować, notuj miesiączki, samopoczucie, stan skóry. Wiesz już jak wygląda cykl i jak może zmieniać się Twoja skóra podczas jego przebiegu. Wykorzystaj to. 

Holistyczne podejście do trądziku

Trądzik przed okresem, pryszcze przed miesiączką, sposoby na wypryski przed menstruacją

Jeżeli jesteśmy już w temacie hormonów to wspomnę jeszcze tylko o PCOS czyli zespole policystycznych jajników. Jest to schodzenie, w którym dochodzi do nadmiernej ilości wydzielanych hormonów androgenowych. Skóra wtedy produkuje sporo sebum i zdecydowanie łatwiej o trądzik. Jest to wskazówka dla Ciebie jeżeli walczysz z trądzikiem w okolicach żuchwy i brody już od pewnego czasu, ale nie widzisz poprawy. 

Czy da się opanować trądziki przed okresem?

Oczywiście z faktem, że jesteś kobietą i przechodzisz menstruację raczej nic nie zrobisz. Jednak aby ograniczyć wypryski możesz wspomagać skórę i traktować ją zgodnie z jej potrzebami. 

Produkty punktowe do stosowania na wypryski są bogate w składniki kwasowe, antybakteryjne, wysuszające. Pamiętaj jednak, że podstawą dobrej pielęgnacji jest balans. Działanie drażniące zawsze musi zostać uzupełnione działaniem regenerującym. 

Jeżeli najczęściej pojawiają się u Ciebie zmiany z biała treścią, które bardzo proszą się o wyciśnięcie to produkty punktowe zdadzą tutaj egzamin.  Oczywiście nie polecam wyciskania zmian ze względu na możliwość powstania blizny i utrudnione gojenie. 

Jeżeli jednak pojawiła się u Ciebie podskórna, boląca gula po prostu daj jej spokój. Te zmiany, jeżeli mają zapewnione odpowiednie warunki najczęściej po prostu się goją bez uwalniania żadnej treści. W tym czasie zadbaj o odpowiednią podaż zdrowych tłuszczy np. oleju z wiesiołka, stosuj ochronę przeciwsłoneczną i dbaj o płaszcz hydrolipidowy. 

Podsumowanie całego tematu o trądziku przed miesiączką

Zmiany stężeń hormonów to fizjologia. Można uznać za naturalne pojawianie się niedoskonałości przed miesiączką. Ważne aby zadbać o inne aspekty, takie jak pielęgnacja, zdrowe, racjonalne odżywianie, mikrobiom jelitowy, sen i regenerację oraz relaks. Są to bardzo ważne dla organizmu kwestie, które zdecydowanie zbyt często są lekceważone. Dbanie o nie, nie sprawi, że przed miesiączką na pewno nie wyskoczy Ci pryszcz, ale może ograniczyć pojawianie się niedoskonałości i skrócić czas ich gojenia.

Wypryski przedmiesiączkowe możesz traktować jak coś normalnego. Jeżeli jednak zmiany bardzo trudno się goją, a trądzik występuje cały czas to znak aby zacząć szukać przyczyny. Zmian okołomiesiączkowe mogą przerodzić się w postać utrwaloną trądziku. Może to być spowodowane występującym w organizmie stanem zapalnym wywołanym np. przez nadmiar tkanki tłuszczowej lub dietę prozapalną. A taki stan zapalny stymuluje produkcję sebum.

A jeżeli chcesz zacząć walczyć z trądzikiem holistycznie

Sprawdź jak wygląda holistyczne podejście i jakie efekty możesz uzyskać

Dodaj komentarz

5 sposobów, dzięki którym przestaniesz wstydzić się trądziku

Dziś nie o samym problemie trądziku, a o jego konsekwencjach, o których rzadko kto mówi. Dziś o problemie psychologicznym. Praktycznymi poradami jak nie wstydzić się trądziku podzieli się z nami pasjonatka psychologii pozytywnej – Daria.

Daria Kamińska psycholog u kosmetologa, psychokosmetologia,
Daria Kamińska – psycholog, trener i autorka Pracowni Szczęścia.

Pasjonatka psychologii pozytywnej i wszystkiego, co się wiąże z emocjami. Wierzy, że każdy może wypracować swój własny sposób na szczęście, a jej misją jest mu pomóc przy wykorzystaniu wiedzy naukowej.

Trądzik to problem z zaniżoną samooceną i akceptacją

Dziękuję Angeliko za zaproszenie do rozmowy. Trądzik jest trudny do przyjęcia w każdym wieku. Szczególnie dorośli są narażeni na trudności emocjonalne, które się z nim wiążą. Osoby dorosłe często twierdzą, że brakuje im poczucia bezpieczeństwa w życiu społecznym, związkach i w pracy zawodowej. Zdarza się, że podejmują ważne decyzje życiowe na podstawie tego, jak się „czują” z trądzikiem.

Osoby cierpiące na trądzik budzą się rano, patrzą w lustro i oceniają swój stan skóry. Szanse na przeżycie typowego „dobrego dnia” są znacznie większe, jeśli czują, że ich cera jest akceptowalna. Jeśli uznają, że stan skóry jest nie do przyjęcia, szanse na dobry dzień są znacznie mniejsze. To pokazuje, jak trudno wieść szczęśliwe i spełnione życie, kiedy w naszej głowie trądzik (lub jego brak) odgrywa tak ogromną rolę.

Trądzik mocno ogranicza życie. Dziewczyny przestają wychodzić na spotkania towarzyskie, boją się nocować poza domem. Jak poradzić sobie ze wstydem, który noszą w sobie osoby mające trądzik? Czy jest jakiś sposób, aby nie wstydzić się trądziku?

To o czym mówisz, pokazuje, że trądzik początkowo działa jako bariera społeczna. Stopniowo przekształca się w ograniczającą siłę, która barwi całe ich życie. Wiara jest głęboko zakorzeniona: podczas gdy trądzik istnieje, sukces, zabawa, przyjaźń czy miłość nie może. Zdarzało mi się słyszeć, że „wszystko w moim życiu byłoby dobrze, gdyby zniknął trądzik”.

Zanim przejdę do konkretnych wskazówek, potrzebuję wyjaśnić mechanizm, który powstaje u osoby zmagającej się z trądzikiem. W ten sposób łatwiej będzie wykorzystać poniższe porady we własnym życiu 🙂

Tak jak już wspomniałaś, trądzik może wywoływać intensywne uczucie wstydu i poczucie winy. To obniża poczucie własnej wartości, budując negatywną emocjonalną kulę śnieżną, która stopniowo rośnie. Ta emocjonalne błędne koło wiąże się z tym, jakie myśli nam towarzyszą. Tzn. jeśli u osoby zmagającej się z trądzikiem pojawiają się takie myśli jak: „Moja skóra jest okropna…

…Co jest ze mną nie tak?”

…Nikt mnie nie pokocha”

…Nienawidzę siebie”

…Moje życie jest beznadziejne”

…Nienawidzę świata”,

to pod wpływem tych myśli taka osoba doświadcza nieprzyjemnych emocji. Pojawia się wstyd, złość, żal, frustracja, smutek, a czasem nawet rozpacz. Te emocje są ważne i potrzebne. Ale doświadczane zbyt często zwyczajnie nam nie służą. Powoduje to, że poziom stresu znacząco wzrasta, a to z kolei może wzmagać trądzik. I tak dochodzimy do tego, że mamy wspomniane błędne koło.

Jak nie wstydzić się trądziku? Jak wyjść z błędnego koła napędzania trądziku? Jak zaakceptować trądzik? Psychokosmetologia

Przerwij błędne koło

Jest kilka sposobów, jak można to zrobić. W tym wpisie skoncentrujemy się na reakcji na sytuację zastaną, czyli trądzik na twarzy. Pamiętajmy, że u niektórych jedna metoda zadziała lepiej, u innych gorzej. Niemniej warto próbować, testować i znaleźć taki, który nam pomaga. Przed tobą 5 sposobów aby przestać wstydzić się trądziku. Dzięki nim przerwiesz błędne koło. Zmienisz swoje myślenie na bardziej pozytywne i poczujesz się lepiej.

  1. Zauważ i nazwij swoje myśli
  2. Pozwól odpłynąć swoim myślom
  3. Doradź sobie
  4. Zastanów się nad niesprzyjającą myślą
  5. Znajdź w sobie życzliwą przyjaciółkę

Zauważ i nazwij swoje myśli

Na początku sztuką jest w ogóle zauważenie myśli, które pojawiają się w naszej głowie. Pokazuje nam, że to są tylko i wyłącznie słowa albo obrazy w naszej głowie. To nie jesteśmy my, to nie jest żadna prawda objawiona. Kiedy zauważysz jakąś myśl, np. „Moja cera jest okropna. Jestem beznadziejna”, to kilka razy po cichu powtórz ją sobie, dodając wcześniej frazę „Mam taką myśl, że…”, np. „Mam taką myśl, że moja cera jest okropna i jestem beznadziejna”. Zobacz, czy podczas kolejnego powtarzania swoich myśli udało Ci się wytworzyć dystans wobec swojej myśli.

Pozwól odpłynąć swoim myślom

Wykorzystaj do tego swoją wyobraźnię. Wyobraź sobie, że te słowa i myśli, które do siebie kierujesz możesz umieścić na liściu, który płynie strumieniem. Obserwujesz, jak płynie obok Ciebie, ale już Cię nie dotyka, nie rani, nie hamuje. Po prostu przepływa obok Ciebie.

Doradź sobie

Jedna z Twoich najbliższych przyjaciółek powiedziała Ci, że nie może dziś wyjść z domu, bo ma straszny trądzik. Co byś jej poradziła? Na ile jej trądzik miałby dla Ciebie znaczenie jako przyjaciółki?

Zacznij patrzeć na swój problem jak nie na swój problem. Od razu zauważysz, że Twoje myślenie jest zniekształcone i zbyt samokrytyczne. To nic dziwnego, ponieważ mamy tendencję do ostrzejszego krytykowania siebie niż innych. Zmieniając kontekst, pozwalamy sobie uciec od naszego najostrzejszego krytyka: siebie.

Zastanów się nad niesprzyjającą myślą

Zauważ niekorzystną myśl, która pojawia się w związku z trądzikiem, a następnie… podważ ją. Znajdź dowody przeciwko niej. Jeśli w Twojej głowie pojawiają się myśli : „Mam okropną twarz. Nie mam szans na miłość”. Przypomnij sobie wszystkie te momenty, w których byłaś z kimś blisko, przy kim dobrze się czułaś. Znajdź osoby, które zmagają się z trądzikiem (albo w przeszłości się zmagały) i które tworzą związki z innymi. Pomyśl o tym, co sprawia, że ludzie wchodzą ze sobą w relacje (np. wspólne wartości, zainteresowania). Zauważ, jak wiele z tych elementów w sobie masz.

Zachęcam Cię do poznania i praktykowania pełnego modelu identyfikacji sytuacji, myśli i emocji. Możesz działać z nimi w służbie swojego dobrostanu.

Znajdź w sobie życzliwą przyjaciółkę

Ilekroć zauważysz, że myślisz o sobie źle, mówisz do siebie szorstko lub nieuprzejmie, spróbuj… uruchomić życzliwość wobec siebie. Możesz powiedzieć np. „[Twoje imię], trochę te moje myśli i emocje dały mi dzisiaj w kość, trudno. To normalne, że się pojawiają, przy tym chcę zapamiętać, że żadna myśl i żadna emocja to nie jestem cała ja. Zauważam je, przyjmuję, daję odejść. Jestem dla siebie dobra i życzliwa. Wystarczę, jaka jestem”.

Sprawdź też, czy jest coś, co możesz dla siebie zrobić, by okazać sobie troskę i życzliwość również w inny sposób. Być może chciałabyś porozmawiać z bliską osobą, obejrzeć film, poczytać książkę albo poćwiczyć? Zadbaj o swoje potrzeby i daj powoli odpłynąć negatywnym myślom.

Wstyd pogłębia świadomość, że ludzie przyglądają się skórze z trądzikiem

Często zupełnie niezłośliwe komentarze w stylu „Ale poprawiła Ci się cera” potrafią zepsuć dzień osoby z trądzikiem. Ogólnie zwracanie uwagi osób trzecich na stan i kondycję skóry wprowadza w poczucie ciągłego obserwowania, kodowania tego stanu. Masz może jakieś rady dla osób, które w ten sposób odbierają te komentarze?

Tutaj mogę powiedzieć o dwóch głównych kwestiach.

Brak złych intencji

Pierwszą jest to, by przyjąć (co czasem przychodzi nam z trudem), że po drugiej stronie nie ma złej intencji. Mamy pewną tendencję, by różne sformułowania „brać do siebie” i traktować je jako przytyki. Najczęściej ktoś absolutnie nie miał nic złego na myśli. Pomocne może być założenie o dobrych intencjach osoby, które wypowiedziała takie słowa. Albo zapytanie wprost, co nasz rozmówca chciał przez to powiedzieć.

Z doświadczenia wiem, że jak w kłótni pada „Czy chciałeś mi dokopać tym, co powiedziałeś?”, to często po drugiej stronie pada „Nie, zupełnie! Chodziło mi o to, że…” i tworzy się pewna nić komunikacji. Nie jest to przykład idealny, ale chodzi o to by nie zakładać, że po drugiej stronie jest zła intencja.

Myśl nie określa tego kim jesteś

Drugą kwestią jest to, o czym wspominałam wcześniej, czyli identyfikowanie swoich myśli, które pojawiły się po tym, co usłyszeliśmy. Pamiętajmy, że nasza myśl, to JEDYNIE myśl, a nie nasza osoba ze wszystkim, co się na nią składa.

Jak wspierać osoby z trądzikiem?

To może teraz z innej strony. W jaki sposób wspierać osobę mającą trądzik, która po prostu się go wstydzi?

Zero oceny tylko wsparcie i empatia

Przede wszystkim z życzliwością i empatią. Czasem komuś się wydaje, że pomaga takiej osobie, korzystając ze sformułowań typu „inni mają gorzej”, „przynajmniej jesteś inteligentna”. To tak naprawdę nie pomaga i nie buduje bliskości. Znacznie lepiej zrobimy, dając znać, że po prostu jesteśmy i okażemy wsparcie, będąc otwartymi na dialog.

Brene Brown wspomniała kiedyś, że empatia jest paliwem bliskości. Idealnie oddaje to stwierdzenie: „Nie wiem, co powiedzieć teraz, ale dziękuję, że się tym ze mną dzielisz”. To rzeczywiście słowa, które są dużym wsparciem.

Uważaj by trądzik bliskiej osoby nie stał się całym Twoim życiem

Może zdarzyć się tak, że my również będziemy przywiązywać ogromną wagę do trądziku bliskiej osoby. Nie będziemy chcieli dotykać bliskiej nam osoby po twarzy. Zaczniemy zauważać, że danego dnia cera wygląda lepiej, a innego gorzej. Takie zachowanie prowadzi do wzmocnienia nieustannego myślenia ukochanej na tym punkcie. Po co? Przecież ten trądzik nie jest najważniejszym aspektem jej i naszego życia. Przy tym nie udawajmy, że tematu nie ma. Rozmawiaj, jeżeli potrzebuje porozmawiać czy wyrazić w inny sposób swoje emocje. Wtedy wkraczamy z życzliwością i empatią w komunikacji, o której wspomniałam na początku tej wypowiedzi.

Jak nie wstydzić się trądziku? Jak zmienić nastawienie do trądziku?

Duża dawka pozytywnego myślenia! To lubię! Pamiętaj, że każdy ma gorszy dzień, jednak zawsze możesz ukierunkować swoje myśli i zmienić nastawienie.

  • Tak więc kiedy dopada Cię okropne samopoczucie po pierwsze zauważ i nazwij swoje myśli. To nie fakt – to TYLKO myśl, którą możesz zmienić.
  • Pozwól tej myśli odpłynąć wraz ze strumieniem innych myśli.
  • Spójrz na swój problem, jak na problem Twojej koleżanki. Jak postrzegałabyś tą koleżankę? Czy nadal Twoja krytyka byłaby tak mocna?
  • Podważaj Twoje niesprzyjające myśli.
  • Znajdź w sobie przyjaciółkę, a nie wroga.