Kosmetologia holistyczna czyli skuteczna walka z trądzikiem.

Kosmetologia holistyczna czyli jak poradzić sobie z trądzikiem, który masz od lat

Kosmetologia holistyczna staje się coraz bardziej popularna. I dobrze. Dzięki niej możesz odnaleźć źródło problemu i w końcu działać skutecznie na trądzik. Jeżeli zmagasz się z niedoskonałościami skóry latami to zapewne masz za sobą szereg kosmetyków, wizyt u specjalistów i leków, które miały pomóc. Ale nie pomogły. Zastanawiałaś się dlaczego?

Dlaczego trądzik jest oporny na leczenie?

Trądzik może faktycznie ograniczać się tylko do skóry. Wtedy tradycyjne leczenie działa. Częściej jednak ma podłoże wewnątrz organizmu i “tylko” manifestuje się na skórze. 

Jakie przyczyny może mieć trądzik?

  • zaburzenia hormonalnych
  • choroby układu pokarmowego
  • alergie i nietolerancji pokarmowych
  • niedobory witamin i/lub minerałów
  • zaburzenia mikrobioty jelitowej
  • choroby tarczycy
  • styl życia – małe ilości snu, duże ilości stresu
  • zaburzenia gospodarki cukrowej i/lub lipidowej
  • prozapalna dieta
  • błędy w pielęgnacji 

Wypryski i zaskórniki – jak się ich pozbyć?

Szukanie źródła problemu wymaga od nas cierpliwości i czasu. Jednak dzięki temu walczymy skutecznie. Poprawie ulega nie tylko stan i kondycja skóry, ale również samopoczucie i samoocena. To wspaniałe uczucie gdy w końcu nie musisz ukrywać niedoskonałości pod makijażem, unikać spotkań ze znajomymi i w końcu być zadowolona z wyglądu swojej skóry.

Z problemami jest tak, że ciężko sobie z nimi radzić gdy nie znamy ich podłoża. Znalezienie przyczyny daje możliwość działania na źródło problemu, a nie sam jego efekt. 

Kosmetologia holistyczna skupia się na organizmie człowieka jako całości. Widzi zależności między stylem życia, odżywianiem, zdrowiem psychicznym, pielęgnacją a stanem skóry. Dzięki temu dużo łatwiej jest działać skutecznie.

Karta klienta, gabinet kosmetologii, kosmetyczny, karta leczenia trądziku

Holistyczne leczenie trądziku działa szeroko

Wypryski i zaskórniki mogą być spowodowany zaburzeniem bariery skórnej, stresem, podwyższonym stężeniem androgenów, zaburzeniami pracy tarczycy lub wieloma innymi czynnikami. I możesz przyjmować leki stricte na trądzik, a po odstawieniu on powróci. Dzieje się tak kiedy leczenie nie obejmuje źródła problemu.

Badania laboratoryjne to w przypadku trądziku podstawa

Jak już wiesz, przyczyn złego stanu skóry może być sporo. Najważniejsza jest w tym przypadku szczera rozmowa podczas konsultacji. W zależności od objawów otrzymasz szczegółowe zalecenia na odpowiednie badania. Dzięki nim możemy wyeliminować czynnik zapalny lub świadomie łagodzić objawy, które powoduje. Wymaga to cierpliwości. Jednak nadal przewyższa działanie po omacku. 

Nieregularna miesiączka to zły stan skóry?

Nieregularność cyklu możemy określić kiedy miesiączka spóźnia się ponad tydzień przez kilka miesięcy z rzędu. Pamiętaj jednak, że pojedyncze wypryski przed okresem to nic złego. Nieregularne miesiączki to sygnał, że coś się dzieje i warto to sprawdzić. Najczęściej wiąże się z zaburzeniem wydzielania hormonów. W takiej stacji może dojść do nadmiaru androgenów w organizmie. Powodują one, że pojawia się trądzik i łojotok. Jeżeli to androgeny są odpowiedzialne za zły stan skóry żadne maści, kremy a nawet zabiegi kosmetologiczne czy leki na trądzik nie pomogą.

Podobnie sprawa wygląda w przypadku pozostałych przyczyn trądziku.

Od czego zacząć? Co zbadać?

Wszystko zależy od przypadku, od tego jaki prowadzisz styl życia. Najrozsądniej jest porozmawiać ze specjalistą zajmującym się kosmetologią holistyczną. Ustalić plan działania i plan pielęgnacyjny. Dzięki temu niczego nie pominiesz i zadbasz o sprawdzenie najbardziej prawdopodobnych przyczyn.

Czy warto poświęcać na to czas?

Kosmetologia holistyczna, to spojrzenie na skórę jak na nieodłączny element organizmu. Analizuje nie tylko skórę i jej wygląd zewnętrzny, ale również stan organizmu, styl życia. To przekłada się na skuteczność i Twoje zadowolenie. Terapia oparta o kosmetologię holistyczną wymaga jednak czasu i cierpliwości. Wierzę jednak , że jesteś osobą, która bardzo pragnie pozbyć się swojego problemu i jest tego świadoma. W końcu inaczej nie czytałabyś tego artykułu.

Kosmetologia holistyczna czyli rozwiązanie Twoich problemów

Dodaj komentarz

5 sposobów, dzięki którym przestaniesz wstydzić się trądziku

Dziś nie o samym problemie trądziku, a o jego konsekwencjach, o których rzadko kto mówi. Dziś o problemie psychologicznym. Praktycznymi poradami jak nie wstydzić się trądziku podzieli się z nami pasjonatka psychologii pozytywnej – Daria.

Daria Kamińska psycholog u kosmetologa, psychokosmetologia,
Daria Kamińska – psycholog, trener i autorka Pracowni Szczęścia.

Pasjonatka psychologii pozytywnej i wszystkiego, co się wiąże z emocjami. Wierzy, że każdy może wypracować swój własny sposób na szczęście, a jej misją jest mu pomóc przy wykorzystaniu wiedzy naukowej.

Trądzik to problem z zaniżoną samooceną i akceptacją

Dziękuję Angeliko za zaproszenie do rozmowy. Trądzik jest trudny do przyjęcia w każdym wieku. Szczególnie dorośli są narażeni na trudności emocjonalne, które się z nim wiążą. Osoby dorosłe często twierdzą, że brakuje im poczucia bezpieczeństwa w życiu społecznym, związkach i w pracy zawodowej. Zdarza się, że podejmują ważne decyzje życiowe na podstawie tego, jak się „czują” z trądzikiem.

Osoby cierpiące na trądzik budzą się rano, patrzą w lustro i oceniają swój stan skóry. Szanse na przeżycie typowego „dobrego dnia” są znacznie większe, jeśli czują, że ich cera jest akceptowalna. Jeśli uznają, że stan skóry jest nie do przyjęcia, szanse na dobry dzień są znacznie mniejsze. To pokazuje, jak trudno wieść szczęśliwe i spełnione życie, kiedy w naszej głowie trądzik (lub jego brak) odgrywa tak ogromną rolę.

Trądzik mocno ogranicza życie. Dziewczyny przestają wychodzić na spotkania towarzyskie, boją się nocować poza domem. Jak poradzić sobie ze wstydem, który noszą w sobie osoby mające trądzik? Czy jest jakiś sposób, aby nie wstydzić się trądziku?

To o czym mówisz, pokazuje, że trądzik początkowo działa jako bariera społeczna. Stopniowo przekształca się w ograniczającą siłę, która barwi całe ich życie. Wiara jest głęboko zakorzeniona: podczas gdy trądzik istnieje, sukces, zabawa, przyjaźń czy miłość nie może. Zdarzało mi się słyszeć, że „wszystko w moim życiu byłoby dobrze, gdyby zniknął trądzik”.

Zanim przejdę do konkretnych wskazówek, potrzebuję wyjaśnić mechanizm, który powstaje u osoby zmagającej się z trądzikiem. W ten sposób łatwiej będzie wykorzystać poniższe porady we własnym życiu 🙂

Tak jak już wspomniałaś, trądzik może wywoływać intensywne uczucie wstydu i poczucie winy. To obniża poczucie własnej wartości, budując negatywną emocjonalną kulę śnieżną, która stopniowo rośnie. Ta emocjonalne błędne koło wiąże się z tym, jakie myśli nam towarzyszą. Tzn. jeśli u osoby zmagającej się z trądzikiem pojawiają się takie myśli jak: „Moja skóra jest okropna…

…Co jest ze mną nie tak?”

…Nikt mnie nie pokocha”

…Nienawidzę siebie”

…Moje życie jest beznadziejne”

…Nienawidzę świata”,

to pod wpływem tych myśli taka osoba doświadcza nieprzyjemnych emocji. Pojawia się wstyd, złość, żal, frustracja, smutek, a czasem nawet rozpacz. Te emocje są ważne i potrzebne. Ale doświadczane zbyt często zwyczajnie nam nie służą. Powoduje to, że poziom stresu znacząco wzrasta, a to z kolei może wzmagać trądzik. I tak dochodzimy do tego, że mamy wspomniane błędne koło.

Jak nie wstydzić się trądziku? Jak wyjść z błędnego koła napędzania trądziku? Jak zaakceptować trądzik? Psychokosmetologia

Przerwij błędne koło

Jest kilka sposobów, jak można to zrobić. W tym wpisie skoncentrujemy się na reakcji na sytuację zastaną, czyli trądzik na twarzy. Pamiętajmy, że u niektórych jedna metoda zadziała lepiej, u innych gorzej. Niemniej warto próbować, testować i znaleźć taki, który nam pomaga. Przed tobą 5 sposobów aby przestać wstydzić się trądziku. Dzięki nim przerwiesz błędne koło. Zmienisz swoje myślenie na bardziej pozytywne i poczujesz się lepiej.

  1. Zauważ i nazwij swoje myśli
  2. Pozwól odpłynąć swoim myślom
  3. Doradź sobie
  4. Zastanów się nad niesprzyjającą myślą
  5. Znajdź w sobie życzliwą przyjaciółkę

Zauważ i nazwij swoje myśli

Na początku sztuką jest w ogóle zauważenie myśli, które pojawiają się w naszej głowie. Pokazuje nam, że to są tylko i wyłącznie słowa albo obrazy w naszej głowie. To nie jesteśmy my, to nie jest żadna prawda objawiona. Kiedy zauważysz jakąś myśl, np. „Moja cera jest okropna. Jestem beznadziejna”, to kilka razy po cichu powtórz ją sobie, dodając wcześniej frazę „Mam taką myśl, że…”, np. „Mam taką myśl, że moja cera jest okropna i jestem beznadziejna”. Zobacz, czy podczas kolejnego powtarzania swoich myśli udało Ci się wytworzyć dystans wobec swojej myśli.

Pozwól odpłynąć swoim myślom

Wykorzystaj do tego swoją wyobraźnię. Wyobraź sobie, że te słowa i myśli, które do siebie kierujesz możesz umieścić na liściu, który płynie strumieniem. Obserwujesz, jak płynie obok Ciebie, ale już Cię nie dotyka, nie rani, nie hamuje. Po prostu przepływa obok Ciebie.

Doradź sobie

Jedna z Twoich najbliższych przyjaciółek powiedziała Ci, że nie może dziś wyjść z domu, bo ma straszny trądzik. Co byś jej poradziła? Na ile jej trądzik miałby dla Ciebie znaczenie jako przyjaciółki?

Zacznij patrzeć na swój problem jak nie na swój problem. Od razu zauważysz, że Twoje myślenie jest zniekształcone i zbyt samokrytyczne. To nic dziwnego, ponieważ mamy tendencję do ostrzejszego krytykowania siebie niż innych. Zmieniając kontekst, pozwalamy sobie uciec od naszego najostrzejszego krytyka: siebie.

Zastanów się nad niesprzyjającą myślą

Zauważ niekorzystną myśl, która pojawia się w związku z trądzikiem, a następnie… podważ ją. Znajdź dowody przeciwko niej. Jeśli w Twojej głowie pojawiają się myśli : „Mam okropną twarz. Nie mam szans na miłość”. Przypomnij sobie wszystkie te momenty, w których byłaś z kimś blisko, przy kim dobrze się czułaś. Znajdź osoby, które zmagają się z trądzikiem (albo w przeszłości się zmagały) i które tworzą związki z innymi. Pomyśl o tym, co sprawia, że ludzie wchodzą ze sobą w relacje (np. wspólne wartości, zainteresowania). Zauważ, jak wiele z tych elementów w sobie masz.

Zachęcam Cię do poznania i praktykowania pełnego modelu identyfikacji sytuacji, myśli i emocji. Możesz działać z nimi w służbie swojego dobrostanu.

Znajdź w sobie życzliwą przyjaciółkę

Ilekroć zauważysz, że myślisz o sobie źle, mówisz do siebie szorstko lub nieuprzejmie, spróbuj… uruchomić życzliwość wobec siebie. Możesz powiedzieć np. „[Twoje imię], trochę te moje myśli i emocje dały mi dzisiaj w kość, trudno. To normalne, że się pojawiają, przy tym chcę zapamiętać, że żadna myśl i żadna emocja to nie jestem cała ja. Zauważam je, przyjmuję, daję odejść. Jestem dla siebie dobra i życzliwa. Wystarczę, jaka jestem”.

Sprawdź też, czy jest coś, co możesz dla siebie zrobić, by okazać sobie troskę i życzliwość również w inny sposób. Być może chciałabyś porozmawiać z bliską osobą, obejrzeć film, poczytać książkę albo poćwiczyć? Zadbaj o swoje potrzeby i daj powoli odpłynąć negatywnym myślom.

Wstyd pogłębia świadomość, że ludzie przyglądają się skórze z trądzikiem

Często zupełnie niezłośliwe komentarze w stylu „Ale poprawiła Ci się cera” potrafią zepsuć dzień osoby z trądzikiem. Ogólnie zwracanie uwagi osób trzecich na stan i kondycję skóry wprowadza w poczucie ciągłego obserwowania, kodowania tego stanu. Masz może jakieś rady dla osób, które w ten sposób odbierają te komentarze?

Tutaj mogę powiedzieć o dwóch głównych kwestiach.

Brak złych intencji

Pierwszą jest to, by przyjąć (co czasem przychodzi nam z trudem), że po drugiej stronie nie ma złej intencji. Mamy pewną tendencję, by różne sformułowania „brać do siebie” i traktować je jako przytyki. Najczęściej ktoś absolutnie nie miał nic złego na myśli. Pomocne może być założenie o dobrych intencjach osoby, które wypowiedziała takie słowa. Albo zapytanie wprost, co nasz rozmówca chciał przez to powiedzieć.

Z doświadczenia wiem, że jak w kłótni pada „Czy chciałeś mi dokopać tym, co powiedziałeś?”, to często po drugiej stronie pada „Nie, zupełnie! Chodziło mi o to, że…” i tworzy się pewna nić komunikacji. Nie jest to przykład idealny, ale chodzi o to by nie zakładać, że po drugiej stronie jest zła intencja.

Myśl nie określa tego kim jesteś

Drugą kwestią jest to, o czym wspominałam wcześniej, czyli identyfikowanie swoich myśli, które pojawiły się po tym, co usłyszeliśmy. Pamiętajmy, że nasza myśl, to JEDYNIE myśl, a nie nasza osoba ze wszystkim, co się na nią składa.

Jak wspierać osoby z trądzikiem?

To może teraz z innej strony. W jaki sposób wspierać osobę mającą trądzik, która po prostu się go wstydzi?

Zero oceny tylko wsparcie i empatia

Przede wszystkim z życzliwością i empatią. Czasem komuś się wydaje, że pomaga takiej osobie, korzystając ze sformułowań typu „inni mają gorzej”, „przynajmniej jesteś inteligentna”. To tak naprawdę nie pomaga i nie buduje bliskości. Znacznie lepiej zrobimy, dając znać, że po prostu jesteśmy i okażemy wsparcie, będąc otwartymi na dialog.

Brene Brown wspomniała kiedyś, że empatia jest paliwem bliskości. Idealnie oddaje to stwierdzenie: „Nie wiem, co powiedzieć teraz, ale dziękuję, że się tym ze mną dzielisz”. To rzeczywiście słowa, które są dużym wsparciem.

Uważaj by trądzik bliskiej osoby nie stał się całym Twoim życiem

Może zdarzyć się tak, że my również będziemy przywiązywać ogromną wagę do trądziku bliskiej osoby. Nie będziemy chcieli dotykać bliskiej nam osoby po twarzy. Zaczniemy zauważać, że danego dnia cera wygląda lepiej, a innego gorzej. Takie zachowanie prowadzi do wzmocnienia nieustannego myślenia ukochanej na tym punkcie. Po co? Przecież ten trądzik nie jest najważniejszym aspektem jej i naszego życia. Przy tym nie udawajmy, że tematu nie ma. Rozmawiaj, jeżeli potrzebuje porozmawiać czy wyrazić w inny sposób swoje emocje. Wtedy wkraczamy z życzliwością i empatią w komunikacji, o której wspomniałam na początku tej wypowiedzi.

Jak nie wstydzić się trądziku? Jak zmienić nastawienie do trądziku?

Duża dawka pozytywnego myślenia! To lubię! Pamiętaj, że każdy ma gorszy dzień, jednak zawsze możesz ukierunkować swoje myśli i zmienić nastawienie.

  • Tak więc kiedy dopada Cię okropne samopoczucie po pierwsze zauważ i nazwij swoje myśli. To nie fakt – to TYLKO myśl, którą możesz zmienić.
  • Pozwól tej myśli odpłynąć wraz ze strumieniem innych myśli.
  • Spójrz na swój problem, jak na problem Twojej koleżanki. Jak postrzegałabyś tą koleżankę? Czy nadal Twoja krytyka byłaby tak mocna?
  • Podważaj Twoje niesprzyjające myśli.
  • Znajdź w sobie przyjaciółkę, a nie wroga.